Helgetur med vennegjengen

-et gledelig gjensyn i Kristiansand!

Vennegjengen .
Photo: Nico Hagen

Endelig skulle vi treffes igjen! Pål og jeg hadde ikke sett gjengen vår på lenge, i en hektisk hverdag blir det mest kontakt på sosiale medier. Så da vi endelig hadde funnet en helg hvor vi kunne samles her i Kristiansand måtte vi juble av glede!
Siden studietiden har de fleste flyttet bort, mens Pål og jeg har blitt værende her i Kristiansand.

Vi har så mye nytt vi vil vise fram i den flotte byen vår og gledet oss til en helg hvor vi bare skulle være sammen, skravle og utfordre oss selv!

Kristiansand .
Photo: Nico Hagen

Vennegjengen vår har alltid vært sprudlende og klar for nye utfordringer. Derfor passet gatekunsthotellet Thon Hotel Norge, perfekt for oss denne helgen. Kun noen få minutters gange fra Rutebilstasjonen ligger denne perlen.

Thon Hotel Norge .
Photo: Ingvild Lyngnes

Rommene er freshe og moderne med sterke farger og urban utsikt. Her er vi midt i smørøyet, nær alle aktiviteter!

rom

Rom2

Thon Hotel Norge rom .
Photo: Kari Anne Røysland

Etter å ha byttet antrekk og stelt oss litt på rommet, var vi klare for musikkbingo på Bakgården Bar. Dette er en perfekt helgeaktivitet, og Bakgården har musikkbingo annenhver fredag. De fredagene de ikke har musikkbingo er det quiz, så her skjer det noe hver fredag!

Stemningen er fantastisk!

Musikkbingo .
Photo: South Coast Creative

jente med hjelm

Camilla sine topp tre tips til å oppleve Kristiansand:

1) Jeg elsker å besøke Kristiansand Kunsthall, som alltid har flere spennende utstillinger. Jeg kan gå i timesvis her og kikke og beundre verkene!

2) Når jeg føler for å komme meg ut i naturen er Baneheia som turområde helt fantastisk. Nærhet til sentrum samtidig som man kommer seg ut i naturen. På sommeren er det også fine badeplasser her, og flere fine utsiktspunkt.

3) Jeg elsker å gå på konserter, og Vaktbua på Odderøya er et intimt og koselig konsertlokale med et veldig bra konserttilbud året rundt.

Pål sine topp tre tips til å oppleve Kristiansand:

1) Jeg er veldig glad i å gå tur, og Ravnedalen som turområde syns jeg er spektakulært. Rett ved utkanten av byen finner du denne bakre parken som også huser konserter og Cafe Generalen på sommeren. Et must!

2) Når jeg har lyst til å dra ut er jeg veldig glad i å spile biljard på Håndverkeren. Her er det alltid hyggelig stemning, god mat og aktiviteter som shuffleboard, dart og biljard. Her kan man være i timesvis!

3) Jeg er veldig glad i mat, og hvis jeg har lyst til på en unik matopplevelse er Smag og behag en favoritt. Innovative fem-retters med vinpakke i fantastiske lokaler gjør dette til en perle!

glad mann

– Tvedestrand er en by med sjel, smiler Elisabeth Ellefsen mens hun kikker ut gjennom utstillingsvinduet i Designsalong.

Du skal ikke gå mange skrittene i byens gater før du innser at hun har rett.

Selv blant de sjarmerende småbyene langs sørlandskysten skiller Tvedestrand seg ut. Rett nedenfor interiørbutikken til Elisabeth stuper Hovedgata – ja, hele sentrum – ned til fjorden; byen blir bratt og full av trapper og smug.

Fraværet av brede gater skyldes at Tvedestrand aldri har hatt noen bybrann. Her er alle gatene smale og svingete!

Og husene er like særegne inni som utenpå.

Det siste skyldes tvedestrandingenes store evne til å lage spesielle butikker – både som del av Bokbyen Tvedestrand og innenfor helt andre sjangre.

Hvem digger vel ikke hotellfrokost?

Etter en god natts søvn på hotellet møttes vi til en deilig morgenstund i restauranten. De blide ansatte disket opp med egg og bacon, et stort utvalg brød og pålegg, frukt og grønt og yoghurt og granola. Den beste starten på dagen!

frokost

Thon Hotel Norge hotellfrokost .
Photo: Kari Anne Røysland

Og vet du hva? Etter frokost overrasket jeg gjengen med en fartsfylt aktivitet! Jeg fortalte jo tidligere at vi var glad i å utfordre oss selv og gå litt utenfor komfortsonen. På Sørlandssenteret åpnet nylig X3M gokart, hvor man kjører rundt på en stor innendørs bane med elektriske gokartbiler. Lenge siden vi har ledd så mye!

gokart

Gokart.mp4 .
Photo: Tobias Hole Aasgarden

Etter en rå økt hvor vi virkelig fikk adrenalinet til å bruse, var vi klare for en lang og deilig lunsj! Kjase om alt og ingenting, og mimre tilbake til gamle dager!

afternoon tea

Vi hadde booket bord på Cafe Rasmus til Afternoon tea/Topsy tea. Her fikk vi et utvalg lekre småretter og kaker, samt tilhørende te og bobler. Fra restauranten har man fantastisk utsikt mot gågada Markens, og her satt vi i timesvis og bare lot skravla gå!

Cafe rasmus.mp4 .
Photo: Ingvild Lyngnes

jente som skåler

Amandas topp tre tips til å oppleve Kristiansand:

1. Jeg elsker jo å bade, og Bertesbukta som ligger på Lund like utenfor sentrum har en fin badestige gjør at det kan benyttes hele året. Hvis man tør da!

2. Panda Panda er en favoritt som ligger midt på Torvet. Kafe på dagen, og vinbar på kvelden. Her kan du få et stort utvalg viner, og de fikk faktisk en pris for det også.

3. Dyreparken så klart! Kjempekoselig for voksne så vel som barn, og jeg elsker å dra hit og se på alle dyrene!

Oles topp tre tips til å oppleve Kristiansand:

1. Jeg er veldig glad i naturen, og det å sove i friluft gir meg masse energi! Telttur på toppen av Baneheia er en favoritt. Nydelig utsikt og et turområde med mange muligheter. Har gitt meg mange gode øyeblikk!

2. Når jeg får lyst til å trimme magemusklene, er Improtorsdag på Teateret noe jeg må få med meg.

3. Verdens beste kaffe på Cuba Life!

folk på restaurant

På ettermiddagen var vi klare for det våte element, vi har alltid vært glad i å bade og gjøre ulike aktiviteter i vann. Harald hadde også hørt rykter om at surfebølgen på Aquarama var skikkelig rå, så dette måtte bare prøves ut. Og så vannvittig gøy det var!

surfing

Etterpå var det deilig å roe ned i bassenget med utsikt over Bystranda.

basseng

tre som bader

Surfebølge.mp4 .
Photo: Nico Hagen

Etter å ha fjonget oss litt på hotellet var vi klare for drinkmiksekurs på en av Norges beste barer, nemlig Bakgården Bar. Vi storkoste oss mens vi fikk tips av bartenderen og fikk smake oss gjennom flere favoritter. En fantastisk aktivitet for vennegjengen!

på bar

Bakgården bar ble stiftet i 1993, og har blitt en institusjon i byen. De har hentet hjem både 1. og 3. plass i Bartender NM, og har over 1100 sorter brennevin! De tilbyr også andre smakinger som gin, akevitt, whisky og cognac.

drinkmiksing

drinker

Bakgården .

afternoon tea

kaker

venner som spiser

Middag på Cafe Dronningen .

på bar

Sofies topp tre tips for å oppleve Kristiansand:

1: Jeg elsker å tilbringe natten i hengekøye, og Bervannet i Bymarka er mitt spesielle sted. Her finner jeg roen og bare nyter tilværelsen!

2: Jeg er glad i gåter og løse mysterier, og escape room er en aktivitet jeg syns er morsom!

3: Tilstede Mat og Mer er en skjult perle her i byen, med deilig mat og god stemning.

Haralds topp tre for å oppleve Kristiansand:

1. Man kan jo ikke gå glipp av Odderøya når man først er i Kristiansand. En sentrumsnær perle, like ved Fiskebrygga og Kilden. Her er det fine turstier, badeplasser og utsiktspunkt. For ikke å snakke om de spenennde galleriene og kafe/konsertlokalene. Byens kunstnere er med på å sette sitt preg på øya, med kunstinstallasjoner og arrangementer.

2. Kristiansand er så heldig å ha Norges nest største teater og konserthus, og Kilden tilbyr konserter, standup, teater og andre arrangementer året rundt. Her finnes garantert noe for enhver smak!

3. Posebyhaven er enda en skjult perle i Kristiansand. I byens gamle bydel, Posebyen, har det vokst frem et kultursenter i bakgården. Her finner du flere butikker og kafeen the ODD bakery som er byens eneste rene surdeigsbakeri. Lunsj her er et must!

surfing

Søndag morgen lå vi og koste oss lenge i senga før vi nøyt en deilig hotellfrokost. Som en avslutning på en fantastisk helg hadde vi booket en havrafting som Blått senter tilbyr i samarbeid med Marinevent. En time med fart og spenning, hvor vi samtidig fikk se den magiske skjærgården. Avslutningen gjennom Fiskebrygga gjorde turen komplett!

rafting

båttur

RIB-tur.mp4 .
Photo: Nico Hagen

Vi hadde en helt fantastisk helg som overgikk alle mine forventninger! Vi har ledd masse, snakket om gamle dager, blitt våte og mette. Rett og slett hatt utrolig mye moro! En vennehelg i Kristiansand kan absolutt anbefales!

Helgetur med vennegjengen .